
Керівники позашкільних закладів надали презентації та ознайомили присутніх з основними формами роботи під час карантину: як відбувався зв’язок з батьками; проведення занять (розклад та формат, % охоплення вихованців дистанційною роботою); яким онлайновим сервісам надавали перевагу; взаємодія адміністрації і керівників гуртків, тренерів (зв’язок, контроль, допомога); основні проблеми і конкретні пропозиції щодо організації дистанційного навчання на перспективу; участь в онлайн конкурсах та освітніх проєктах; нестандартні ситуації, курйози дистанційного періоду.
В березні 2020 року після оголошення карантину Шевчук М.П., методист ММК проводила індивідуальні консультації та он-лайн зустрічі з методистами закладів позашкільної освіти. Допомога була і з боку Одеського обласного гуманітарного центру позашкільної освіти і виховання і Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОНУ.
Але, враховуючи ситуацію і специфіку роботи кожного закладу позашкільної освіти, тільки адміністрація закладів могла створити та підтримувати продовження роботи тренерів, керівників гуртків з вихованцями в дистанційному форматі.
У травні 2020р. методичний кабінет провів анкетування педагогічних працівників закладів позашкільної освіти щодо результативності позашкільної освіти під час карантину. В опитуванні взяли участь 66 осіб. Охоплення вихованців в різних гуртках та групах становило від 20 до 90 %, здебільшого це були діти молодшого шкільного віку (причина: брак технічних засобів, відсутність мотивації, неякісний інтернет) Якість навчання за 5-тибальною шкалою педагоги оцінили в 3-4 бали. Лише 27 % керівників гуртків згодні та готові працювати в умовах карантину.
Керівниками закладів позашкільної освіти постійно здійснювалося коригування та затвердження індивідуальних планів роботи керівників гуртків на період карантину відповідно до тижневого навантаження.
В своїх презентаціях про роботу позашкільних закладів в цей непростий період, всі працівники ЗПО створили групи за напрямами у Viber, Telegram або інших платформах для вихованців з метою налагодження комунікації, обміну файлами, голосовими повідомленнями.
Директор Будинку дитячої та юнацької творчості Жанна Шведова відзначила, що в сьогоднішніх умовах найголовніше завдання закладів позашкільної освіти – знизити рівень стресу та напруги і серед керівників гуртків, і серед вихованців. Максимально сприяти розвитку творчості вихованців, через зайнятість дітей заняттями по душі. Це нова реальність, нові можливості. І як один із прикладів представила результат спільної роботи С.П.Батури, керівника гуртків БДЮТ та його учня – створена і виконана авторська пісня.
Віра Браташ, в.о.директора Центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді поділилася досвідом проведеня цікавих та корисних екологічних онлайн–конкурсів, екскурсій, для дітей на сторінці фейсбука, про що в травні з’явився сюжет на телебаченні в «Одеських новинах».
Безумовно, наразі більшість закладів освіти були не готові і не мали досвіду роботи за дистанційною формою, тому під час вимушеного карантину педагоги шукали і знаходили нові формати спілкування і роботи з дітьми. Саме керівники гуртків допомагають вихованцям проводити дозвілля творчо, продуктивно, змістовно та цікаво. Світлана Ольшанська, методист Центру науково-технічної творчості учнівської молоді, в своїй презентації навела фото- та відеоматеріали про моделі, які створені вихованцями вдома за допомогою порад керівників гуртків, вихід юних художників на пленер, юних техніків на беріг моря для випробування моделей катерів та в поле для випробування літаючих моделей.
Керівники спортивних позашкільних закладів відзначили, що для юних спортсменів відсутність повноцінних тренувань, збій режиму і банальна малорухливість, шкодить не тільки фізичному стану, а й позначається на подальших результатах. Аби не допустити такої ситуації тренери-викладачі розробили індивідуальні плани і графіки занять для своїх вихованців. Через сучасні засоби комунікації даються завдання кожному учню індивідуально.
Оксана Демченко, директор Комплексної Дитячо-юнацької спортивної школи, депутат Чорноморської міської ради, розповіла, що тренерами-викладачами організовано онлайн тренування, яке можна проводити, не виходячи з дому. Вихованці старанно виконують домашні завдання під керівництвом тренера відповідного виду спорту, тримаючи зв’язок через соціальні мережі Facebook та за допомогою Viber-груп, Skype, Telegram, WhatsApp.
Для позашкілля дистанційне навчання, як і для всіх, є інновацією, бо це не лише абсолютні зміни у подачі інформації, що унеможливлює проводити групові заняття в колективах, це і нововведення, які переносять усі попередні форми роботи педагога з дітьми в онлайн-режим. Від того наскільки педагог ефективно вибудує схему своєї діяльності, залежить продуктивна робота кожного вихованця позашкільного навчального закладу. Під час карантину відбувалося інтенсивне навчання: керівники гуртків відвідували вебінари, займалися самоосвітою, розвивали цифрові компетентності.
Всім учасникам заходу зрозуміло, що саме період карантину показав справжню цінність живого спілкування, в тому числі, керівників гуртків з вихованцями. Всі сподіваються на те, що час карантину мине і діти зможуть із задоволенням відвідувати гурткові заняття.
Всі презентації, які підготовлені для круглого столу, розміщені на сайті міського методичного кабінету.